Siden batteriet til en elbil er fryktelig dyrt i dag, så er dette et viktig spørsmål. Mye tyder på at batteriene overlever bilen og vel så det.
Mange er kjent med li-ion-batterier fra bærbare PC'er og mobiltelefoner. Der har man vært plaget med at kapasiteten har taper seg i løpet av noen år. Vil det samme skje med li-ion-batteriene i elbilene?
Det er særlig tre ting som tar livet av li-ionbatterier; 1)varme, 2)at det blir stående fulladet, og 3) at det blir stående helt utladet. En elbil beskytter batteriet mye bedre mot slike farer enn PC'en og mobiltelefonen, ved å sørge for kjøling til batteriet, hindre at det lades helt opp og helt ut. I tillegg kan elbileieren også påvirke levetiden ved å behandle batteriet pent, og det er mange måter å konstruere et litium-ion-batteri.
Men hva vet vi om når elbilbatterier dør? Vel, moderne elbiler kom med Mitsubishi iMiev og Nissan Leaf i 2010, så det er begrenset hvor gamle disse elbilene er blitt ennå. Og batteriprodusentene holder erfaringene sine tett til brystet. Men vi vet en del ting som tyder på at batteriene lever lenge:
- Nissan har hevder at de bytter svært få batteripakker nå [1]. Tidligere har de hatt problemer med batteripakker som har gått i de varmeste statene i USA.
- Produsentene gir lange garantier på batteriene. Bransjestandarden i Norge er i dag 8år/160.000km, men både Hyundai og Tesla topper dette. Slike garantier gis selvfølgelig med en god sikkerhetsmargin, så de tyder på at produsentene har god tro på at batteiene vil vare lenge.
- Teslaeiere har selv samlet inn data om hvor mye rekkevidde det ser ut til at bilen taper. Det ser ut som om man taper 5% ganske raskt, men deretter flater det ut. Etter 300.000km kan man, etter disse tallene, regne med å tape 10%.
Kilder
[1] Så lenge kan du regne med at batteriet i elbilen varer. Artikkel i Teknisk Ukeblad, 2016. Aviser og tilsvarende er nokså troverdige kilder.
[2] Elbil-garantiguiden 2018. Artikkel fra forbrukerrådet.